Ravintolatyön haasteet

Haaveiletko urasta ravintola-alalla? Olisiko sinussa ainesta muodostua seuraavaksi Suomen tähtikokiksi? Ravintolatyö on kiistatta yksi maailman hektisimmistä aloista, joka vaatii paljon niin työntekijältä kuin työnantajalta. Monelle ravintolan omistajalle se tietää työskentelyä lähes ympäri vuorokauden, joten ala vaatii hyvän motivaation ja sisäisen innon. 

Haasteiden rinnalla ravintolassa työskenteleminen on parhaimmillaan erittäin hauskaa, sosiaalista ja palkitsevaa. Työntekijöiden keskuudessa syntyy raudankovia tiimejä ja monet asiakkaat tulevat tutuksi hyvinkin nopeasti. Alalla voi myös kehittyä ja kouluttautua, sillä kyseessä on koko ajan muuttuva työympäristö. 

Ensimmäinen haaste: Työn kiireys

Erityisesti ruuhka-aikoina voi monesti tuntua ettei yksi käsipari riitä, vaan niitä pitäisi olla monia. Samalla pitää olla useassa eri paikassa samaan aikaan. Suurin alan haaste onkin stressi ja kiire, joka vaatii työntekijältä merkittävää paineensietokykyä. Sitä vaaditaan niin salin kuin keittiönkin puolella työskenteleviltä sekä tietenkin johtoportaalta. 

Monesti ravintolatyötä tekevät ovatkin nuoria, jotka jaksavat tehdä välistä jopa fyysisesti raskasta työtä ja samalla paineensietokykykin kasvaa. Valitettavan usein kuitenkin moni ei jaksa pitkääni työn stressaavuutta ja siirtyvät mieluummin muille, rauhallisemmille aloille. Etenkin vanhemmille työntekijöille ravintolatyö voi olla fyysisesti ja henkisesti erittäin rasittavaa. 

Toinen haaste: Alhainen palkkaustaso

Alan yksi merkittävimmistä haasteista on sen pienet palkat. Ala kehittyy ja kasvaa kokoajan, mutta ammattimaisia työntekijöitä on vaikea löytää. Suurin syy löytyykin palkkaustasosta. Kolmen vuoden ravintola-alan perustutkinnon jälkeinen peruspalkka on noin 1 700 euroa kuussa ilman lisiä ja anniskeluravintoloissa noin satasen enemmän. 

Matalan palkkauksen johdosta työ ei välttämättä sovi heille, jotka haluavat saada taloudellisesti hyvää vastiketta työnteolleen, etenkin jos asuu pääkaupunkiseudulla. Monesti ravintolatyön palkka riittää vain elämän peruskustannuksiin. Ongelmaan yritetään koko ajan löytää ratkaisuja, mutta tälläkin hetkellä merkittävä osa alan työntekijöistä on nuoria opiskelijoita tai vuokratyöntekijöitä. Yllättävän menoerän osuessa kohdalle, suosittelemme siirtymään Lainat.fi sivulle, josta löydät parhaat rahoituspalvelut erisuuruisiin tarpeisiin. 

Kolmas haaste: Asiakas ei ole aina oikeassa

Minkä tahansa palvelualan pippuri ja suola ovat juuri asiakkaat. Suurin osa ravintoloissa vierailevista ovat onneksi ystävällisiä ja tyytyväisiä, mutta aina mukaan sattuu muutama ongelmatapaus. Ravintoloissa asiakkaat voivat vaatia mahdottomuuksia tai valittaa annoksestaan, vaikka siinä ei olisi mitään vikaa. Joskus paikalta voidaan yrittää häipyä maksamatta! 

Hektisen työn ohella valitusten ja ongelmien kuuntelu ei taatusti miellytä. Tällöin on hyvä muistaa, että asiakkaan kommentteja ei kannata ottaa henkilökohtaisesti. Hymyllä on aina suuri vaikutus ja samoin hyvällä asenteella. Moni ongelma ratkaistaan hetkessä pelkästään rakentavalla kommunikoinnilla ja toimimalla alan käytäntöjen mukaan, esimerkiksi tarjoamalla asiakkaalle korvaavan tuotteen.

Kuten jo aikaisemmin on jo mainittu, ravintola-ala on melkeinpä kutsumusammatti, etenkin jos haaveilee pitkästä urasta alalla. Kaikkien muidenkin alojen tavoin työ sisältää runsaasti haasteita, jonka ansiosta se ei välttämättä sovi kaikille. Monesti kuitenkin vaikeudet on helppo ylittää oikeanlaisella asenteella ja työmoraalilla.

4 Jun 2020